Algemene informatie Nissan GT-R rijden

De geschiedenis van de Nissan GT-R

Bent u van plan om de Nissan GT-R te huren en wilt u graag in een Nissan GT-R rijden? Dan is het wellicht ook leuk om wat van de geschiedenis van deze supercar te kennen.
De allereerste Nissan GT-R Skyline werd in februari 1969 aan het grote publiek getoond. Hier gaat hierbij om de intern genoemde PGC-10 en door fans genoemde ‘Hakosuka’. Deze eerste Nissan GT-R Skyline beschikte over een 2.0 L grote motor met 160 pk. De auto kwam in eerste instantie uit als een sedan, echter in oktober 1970 werd er een 2-deurs coupé geïntroduceerd. Deze uitvoering werd al snel gebruikt als racewagen. Gedurende deze races nam de Nissan GT-R het op tegen auto’s zoals de Isuzu Bellet GT-R, Mazda Familia R100 & de Toyota Corona 1600 GT. Later ook zelfs tegen verschillende Porsches. Eind 1971 was de Mazda RX-3 de belangrijkste concurrent van de Nissan GT-R.

Nissan GT-R rijden

Nissan Skyline GT-X

Het Nissan GT-R rijden kreeg uiteraard een vervolg, de opvolger van de hierboven beschreven GT-R is de Nissan GT-EX. Intern beter bekend als de Nissan C210 2000 GT-EX Skyline. Bij dit model werd er een splitsing gemaakt in basic modellen en meer zes-cilinder modellen. Voor de thuismarkt en de exportmarkt werden verschillende motoren ontwikkeld. Hiervan was bijvoorbeeld de grotere zes-in-lijn alleen voor de export geproduceerd.

Dit model werd zelfs in 1980 optioneel voorzien van een zes-in-lijn 2.4 grote diesel met 91 pk. Deze reeks werd tot 1981 geproduceerd. De Nissan C210 GT-EX met het grootste vermogen was de 2.0 liter turbo met 145 pk.

nissan-c210-2000-gt-ex-skyline

Nissan C210 2000 GT-EX Skyline

Rond 1981 werd de volgende noemenswaardige Nissan geïntroduceerd in de lijn van de Skylines. Dit was de Nissan DR30. Erg herkenbaar aan de Nissan DR30 zijn de ronde achterlichten zoals deze nu ook zichtbaar zijn bij de huidige Nissan GT-R. Veel mensen die een Nissan GT-R rijden vinden dit een symbool wat bij de auto’s hoort en wat ze erg herkenbaar maakt. Gedurende de opvolgende jaren werden er verschillende aanpassingen gedaan aan de Nissan DR30, wat er elke keer voor zorgde dat de auto sneller of/en beter werd. Uiteindelijk beschikte deze Nissan DR30 over 205 pk, uiteraard kwam was een flinke turbo hier mede verantwoordelijk voor.

Nissan GT-R rijden

Nissan DR-30

Misschien wel de meest bekende Nissan GT-R oftewel Skyline is bij het grote publiek de Nissan R34. Het Nissan GT-R rijden werd hiermee naar een niveau getild doordat deze auto bij het grote publiek bekend werd. De Nissan R34 werd van 1999 tot 2002 geproduceerd. In 2000 kreeg de Nissan R34 al een facelift met een licht aangepast design en xenon-verlichting als optie. De Nismo uitvoering werd nog wat langer in productie gehouden, tot 2005. Het bijzondere aan dit model was dat dit model in slechts 3 landen naast het productieland Japan officieel verkocht werd.